sobota, 2 marca 2024

Łamanie schematów

Czy można wyjść poza schematy ?


Z moich doświadczeń wynika, że ludzie często postępuje według jakiegoś schematu. Zarówno w codziennym życiu, szkole, pracy, jak i na studiach. To, co mnie zastanawia to, że jako studentka pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na swoim kierunku również powinnam ulegać tym schematom.

W moim codziennym otoczeniu znajduję się wiele przykładów schematycznego działania przykładem jest budynek mojego wydziału. Zaskakuje mnie to iż w nowym budynku, w którym odbywają się nasze zajęcia sale, są niedostosowane i podążają schematem, wykładowca tłumaczy a zadaniem studenta jest słuchanie nie ma możliwości zmiany tego lub jest to bardzo utrudnione. Ostatni na zajęciach praca w grupach 5/6-osobowych była niezwykle uciążliwa trzy ławki stały połączone w pięciu rzędach, praca w grupie polega na wspólnym działaniu a to uniemożliwiała sala która została już wcześniej zaplanowana według schematu.

Uważam to za tradycyjną formę, dlatego tak trudno jest ją zmienić, ale to właśnie pokazuję to co mnie inspiruję, wykładowcy chcą coś zmienić. Wyjście ze schematu jest trudnym zadaniem, bo istnieje wiele przeszkód tak jak wyżej wspomniana przestrzeń, ale jeśli ktoś tego chce, jest to jak najbardziej wykonalne. Wyjście z monologowej formy wykładu na rzecz innych sposobów przekazywania wiedzy jest ciekawym i inspirującym działaniem. Wyjście z pętli pokazanie nowej drogi i sposobów dojścia do wiedzy.

Mam też przemyślenia co do własnych działań wychodzę z założenia, że to, co sprawdziło się nawet sto razy ten sto pierwszy raz się nie uda. Myślę tu bardziej już o swojej pracy z dziećmi, jak wiadomo każde dziecko jest inne i potrzebuję swojej drogi i swojego sposobu. Przeraża mnie, gdy nauczyciela pokazują schemat działania a dzieci muszą zrobić tak samo "metoda kopiuj wklej" nie sprawdza się w obecnych czasach, zamiast podstawiania i zmienia, czy nie ciekawszym rozwiązaniem byłoby nauczenie dzieci, dlaczego tak jest, po co się to robi, w czym im to pomoże. Nie ma co się oszukiwać dzisiejsze dzieci już najmłodszych lat potrafią znaleźć informacje, rozwiązanie zadania w Internecie. Dlatego jako przyszła nauczycielka nie chce uczyć schematem chce w pracy wykorzystywać różne sposoby, ale i też własne pomysły tak, aby dziecko potrafiło myśleć, wiedziało, dlaczego to robi, a nie bezmyślne wpisywać kolejne dane do zadania. Również sposób nauczania jest dalej taki sam nie rozwijamy możliwości jaki posiadamy w XXI wieku. Mamy wiele badań, wiedzy na temat jak nauczać a dalej tkwimy w szkole z przeszłość.

W mojej opinii szkoła powinna zacząć uczyć życia w społeczeństwie jak działać i więcej praktycznych rzeczy, w dobie Internetu jesteśmy w stanie w ciągu kilku sekund znaleźć informacje na dany temat. Wiec czy uczenie czegoś, co można znaleźć ma sens, jeśli spojrzeć.

Odpowiadając na pytanie zadane na początku myślę, że tak, ale wymaga to dużo pracy, kreatywności i chęci zmiany więc jest to możliwe. 

Jakie jest twoje zdanie łamaniu schematów?


Link do zdjęcia:

https://www.refas.pl/modules/xipblog/img/large-fotolia136379699subscriptionmonthlym.jpg 


1 komentarz:

  1. Dobrze, że dostrzega Pani konieczność zmian. Najlepiej zacząć od siebie. Krok po kroku. I działać w ramach tego, co dostepne.

    OdpowiedzUsuń

Pacynka

 Ostatnio na zajęciach języka obcego tworzyliśmy pacynki.  Co to jest dokładnie, albowiem  pacynka – to  rodzaj lalki teatralnej nakładanej ...